Wyniki I etapu Konkursu Dramaturgicznego na Kameralną Sztukę Współczesną SŁOWO/AKTOR/SPOTKANIE 2016

I Konkurs Dramaturgiczny na Kameralną Sztukę Współczesną

SŁOWO/AKTOR/SPOTKANIE

2016

Teatr MŁYN informuje, że Komisja Kwalifikacyjna w składzie: Natalia Fijewska-Zdanowska – Dyrektor Artystyczny Konkursu i Joanna Hawryluk – Sekretarz Konkursu, po przeczytaniu 116 sztuk zgłoszonych do I Ogólnopolskiego Konkursu Dramaturgicznego na Kameralną Sztukę Współczesną SŁOWO/AKTOR/SPOTKANIE, postanowiła zakwalifikować do II etapu Konkursu następujące utwory:

 1.„Ja właśnie w tej sprawie”, pseudonim: Anna Bilewicz;

 2. „Trójka”, pseudonim: Klub;

 3. Bez tytułu, pseudonim: Paradygmat;

 4. „Kat”, pseudonim: Kalina;

 5. „Z życia niższych sfer”, pseudonim Gambara;

 6. „Czwarty wymiar”, pseudonim: Fafffa;

 7. „Jedno słowo”, pseudonim Ruda;

 8. „Tata wiesza się w lesie”, pseudonim: Samuel Pipstein;

 9. „Nobelon w psychiatrii”, pseudonim Vinc;

 10. „Masaż”, pseudonim: Ulicznik;

 11. „Łóżko”, pseudonim: Anna Boleyn;

 12. „Kluski w Tajlandii”, pseudonim Adam Słoma;

 13. „W poszukiwania Damy Pik”, pseudonim: Paolo Cardossi;

 14. „Matki III”, pseudonim: Bombacyc;

 15. „Przedstawienie o rodzicach Jessiki”, pseudonim Rondo;

 

Powyższe utwory zostaną poddane ocenie Jury Konkursu w składzie: Natalia Fijewska-Zdanowska, Jacek Kopciński, Michał Walczak, oraz Joanna Hawryluk. Jury wyłoni do 6 sztuk, które zostaną opublikowane i będą promowane przez Teatr MŁYN. Pomiędzy Autorów opublikowanych tekstów zostanie rozdzielona pula nagród w wysokości 5000zł. Pozostali Autorzy  zakwalifikowani do II etapu będą mieli prawo do pisemnej informacji, podsumowującej opinię Jury na temat ich sztuk. Lista Laureatów Konkursu zostanie podana 15 kwietnia b.r.


 

List otwarty Komisji Kwalifikacyjnej do Autorów tekstów, zgłoszonych do Konkursu Dramaturgicznego na Kameralną Sztukę Współczesną SŁOWO/AKTOR SPOTKANIE 2016:

Szanowni Państwo!

Ogromnie cieszymy się z ilości nadesłanych na Konkurs sztuk. Jest ona dowodem na to, że Autorzy poszukują form wyrazu, a polski dramat kameralny jest żywy, ważny i potrzebny. Przeczytanie 116 utworów było wyjątkowym wyzwaniem. Nie jesteśmy w stanie każdemu z Państwa osobiście opowiedzieć o wrażeniach na temat Państwa twórczości, chcemy jednak podzielić się swoimi myślami. Dlatego spróbujemy w niniejszym liście podsumować refleksje, oraz kryteria oceny, które musiałyśmy przyjąć, kwalifikując sztuki do następnego etapu Konkursu.

Każdy z tekstów był oddzielnym spotkaniem – nie tylko z opowieścią, ale także z wrażliwością Autora, sposobem wypowiedzi, językiem i problemem. Piszecie Państwo o związkach, o relacjach dorosłych dzieci z rodzicami, a także o postrzeganiu samego siebie, swojej odrębności i zagubienia, o poszukiwaniu tożsamości i życiowych ‘wytycznych’. Pojawiają się tematy frustracji życiem rodzinnym, tęsknoty za bliskością, którą trudno osiągnąć. Często dotykacie Państwo tematów alkoholizmu, nieobecności ojca, a także ‘zużycia się’ relacji, która miała być tą najważniejszą w życiu. Niejednokrotnie pojawiały się także wątki związane z rozliczeniami historycznymi. Powyższe tematy uważamy za ważne, aktualne i warte podejmowania poprzez teatr, który współcześnie bynajmniej nie wydaje się być przesycony ich analizą i rozpatrywaniem. Dlatego cieszy nas wielość konwencji i podejść, których używacie Państwo, aby się z tymi tematami konfrontować.

Dokonując kwalifikacji szczególną uwagę zwracałyśmy na teatralną ‘gotowość’ tekstu, dlatego niewielkie braki, mogły decydować o odrzuceniu, mimo innych zalet danej sztuki. Zdarzało się, że bohaterom brakowało szerzej przedstawionego ‘wewnętrznego świata’ – psychologicznej głębi, którą, jako czytelnicy, a później widzowie, moglibyśmy dostrzec poprzez zachowania i fakty, a nie tylko poprzez deklaracje postaci scenicznych. Niektóre sztuki mimo pełnych postaci, nie posiadały wyważonej linii dramaturgicznej – fabularnych bądź emocjonalnych zakrętów, koniecznych w komponowaniu scenicznego przebiegu spektaklu. Czasami brakowało też zakorzenienia sztuki w realiach teatru. Podstawowym pytaniem było dla nas, czy dany tekst jest materiałem dla reżysera i aktora do głębszej pracy nad spektaklem, czy może być pośrednikiem w dialogu z widzem, czy widz będzie miał szansę przejrzeć się w zaprojektowanym przez Autora ‘lustrze’.

Wśród 116 przeczytanych tekstów, sztuk spełniających założone kryteria dostrzegłyśmy naprawdę wiele. W związku z ograniczeniami formalnymi niniejszego Konkursu musiałyśmy wyłonić 15, z wielką przykrością odrzucając pozostałe. Mamy głęboką nadzieję, że znajdą one swoje miejsce w innych konkursach, czy na innych scenach.

Serdecznie dziękujemy za Państwa zaufanie, za wysiłek związany ze spełnieniem wymogów formalnych, a także za otwartość, chęć dzielenia się, oraz wyjątkową czułość wobec współczesności, a przede wszystkim za wiarę, że poprzez teatr możemy mówić o sprawach najważniejszych. Nie przestawajcie Państwo pisać!

 

Z poważaniem

Komisja Kwalifikacyjna Konkursu  

SŁOWO/AKTOR/SPOTKANIE

Natalia Fijewska-Zdanowska – Dyrektor Artystyczny Konkursu,

Joanna Hawryluk – Sekretarz Konkursu

Warszawa, 15 marca 2016r.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: